Jak připravit motorku před sezónou? Poradíme vám, co vše je třeba zkontrolovat
S přicházejícími jarními dny se probouzí nejen příroda, ale i vášniví motorkáři. Po dlouhé zimě konečně nastává období, kdy můžou usednout do sedla a vydat se brázdit silnice. Pokud i vy patříte mezi ty, kteří se nemohou dočkat, až odzimují svůj stroj a vydají se střemhlav novým zážitkům, máme pro vás několik praktických tipů, jak připravit motorku před sezónou a zajistit si tak bezpečnou a bezproblémovou jízdu.
U motorek či skútrů platí stejně jako u ostatních vozidel, že čím déle stojí, tím více trpí. Po zimní přestávce je proto potřeba provést důkladnou kontrolu vašeho stroje – jen tak totiž budete mít jistotu, že vás nenechá někde ve štychu a budete v sedle v bezpečí.
Bez udržovaného motoru daleko nedojedete
Není rozhodně pochybností o tom, že nejdůležitější součástí motorky pro správnou jízdu je motor. Bez pravidelné údržby a kontroly pohonného ústrojí tak moc daleko nedojedete.
- Zkontrolujte, kolik jste najeli kilometrů s olejem, který máte v nádrži – pokud už se blížíte k servisnímu limitu, pak olej před sezónou vyměňte. Nezapomeňte společně s olejem vyměnit také olejový filtr.
Výměna oleje není třeba před každou sezónou, řiďte se servisními intervaly výrobce stroje i oleje a měňte jej až ve chvíli, kdy s ním najedete daný počet kilometrů.
Pokud jste dosáhli předepsaného intervalu výměny, je lepší, pokud olej vyměníte už před zazimováním, jelikož nový olej má lepší oxidační stabilitu a nevypotřebované inhibitory koroze, které poskytnou motoru během dlouhodobého stání lepší ochranu.
Rozhodnete-li se pro výměnu oleje až na jaře před první jízdou, myslete na to, že olej se nevypouští studený, proto je třeba zahřát motor!
- Není-li ještě výměna oleje nutná, změřte před prvním jarním nastartováním, zda máte k dispozici dostatečnou hladinu oleje. Ta by se měla pohybovat v horní polovině mezi ryskami značícími minimum a maximum (v ideálním případě dosahovat rysky značící maximum). Hladinu oleje je pak třeba namátkově kontrolovat i v průběhu sezóny!
- Nezapomeňte zkontrolovat také vzduchový filtr, který může být po zimě zanesený. Pokud je to třeba, vyčistěte ho, nebo ho vyměňte za nový.
Kontrola pneumatik na motorce
To, že byla motorka několik měsíců bez pohybu, se může podepsat i na stavu pneumatik. I když se nemusí na první pohled zdát, že by byly pneumatiky měkké, je třeba zkontrolovat, zda nedošlo k úbytku tlaku. To, jaký tlak pneumatiky vyžadují, je dáno výrobcem konkrétního stroje, proto se vždy řiďte těmito údaji – nejčastěji je najdete na štítku nacházejícím se u zadního kola (na kyvce) nebo v manuálu k vaší mašině.
Při měření pneuměřičem byste se obecně měli pohybovat přibližně v následujících hodnotách:
Typ | Přední pneumatika | Zadní pneumatika |
---|---|---|
Sportovní motorky | 2,2 až 2,5 baru | 2,4 až 2,8 baru |
Choppery a cruisery | 1,75 až 2,2 baru | 2,0 až 2,5 baru |
Cendura | 1,7 až 2,0 baru | 2,0 až 2,5 baru |
→ Při kontrole pneumatik se také nezapomeňte zaměřit na jejich samotný povrch. Zkontrolujte, zda nemají sjetý vzorek, nejsou zpuchřelé, nebo se na nich nevyskytují praskliny.
Ať už vyrážíte kamkoliv, přibalte si s sebou na cesty sadu na opravu pneumatik, díky které opravíte pneumatiku v případě drobnějšího defektu přímo na silnici.
Kdo maže, ten jede...
... a u motorky to platí dvojnásob. Pokud jste se řetězu věnovali již před zazimováním a důkladně ho už na podzim napnuli a namazali, nebude teď již potřebovat žádnou údržbu – obecně totiž platí, že by se řetěz neměl mazat příliš často – dvojitá vrstva by mohla mít spíše kontraproduktivní účinek. Jestliže jste mu ale péči na podzim nedopřáli, čeká vás údržba a mazání řetězu právě teď před zahájením sezóny.
- Řetěz nejprve důkladně očistěte – použijte k tomu speciální čističe řetězu a moto kosmetiku, v žádném případě nepoužívejte benzín či ředidlo nebo drátěné kartáče.
- Po čištění řetězu přichází na řadu jeho namazání, které by mělo probíhat na zahřátém řetězu – vždy používejte maziva určená speciálně na motorky (ať už ve spreji či s olejovým dávkovačem), zapomeňte na „wédéčka“ či jiné univerzální oleje. Mazivo na řetěz motorky má speciální složení, které se „zapije“ do třecích ploch, skutečně na nich drží a zároveň poskytuje ochranu.
- Byť dlouhodobé stání nemá vliv na napnutí řetězu, měli byste ho přesto před sezónou zkontrolovat. Řetěz nesmí být ani vytahaný, ani přepnutý. To, že je volný, poznáte tak, že jej uchopíte a zatáhnete za něj na rozetě. Pokud jej odtáhnete do více jak poloviny výšky zubu, je vytahaný a bude třeba jej vyměnit. Použít můžete také speciální měrku, kterou přeměříte řetěz na více místech a zjistíte, zda je napnut málo nebo moc.
Hodnotu napnutí řetězu, respektive míru průvěsu, najdete v pokynech výrobce motorky nebo na štítku umístěném na boku kyvné vidlice. Tento údaj se u jednotlivých typů liší, jelikož je odvislý na úhlu zadní kyvné vidlice k motoru. Obecně se průvěs pohybuje mezi 30 až 50 mm s tím, že nejvyšší je u crossových motorek.
Před prvním cestou dobijte baterii
V chladných měsících dochází k nadměrnému vybíjení baterie. Pokud jste během zimy neprováděli takzvané udržovací nabíjení, nebo neměli baterii uskladněnou doma v teple, může se stát, že bude po odstávce zcela vybitá. Než tedy motorku vůbec nastartujete, připojte baterii aspoň hodinu k nabíječce. Pro dobíjení moto baterií použijte speciální nabíječky, které samy rozhodují o tom, kolik proudu baterie potřebuje. A některé z nich dokonce zkontrolují, zda jste připojili kabely ke správným kontaktům.
Myslete na svou bezpečnost: zkontrolujte brzdy
Místo, kde přes zimu parkujete motorku, může mít velký vliv na brzdový systém. Obzvláště ve vlhkém prostředí totiž může způsobovat korozi brzdových kotoučů.
- Pokud se na brzdových destičkách objeví slabá vrstva rzi, mělo by k jejímu odstranění dojít automaticky při prvním zabrzdění. Pokud na to však nechcete spoléhat, můžete ji lehce obrousit pomocí brusného papíru (zvolte zrnitost 500 a více).
- Zároveň také zkontrolujte, zda nejsou brzdové destičky sjeté – na destičkách jsou kontrolní drážky, podle kterých poznáte opotřebení destiček. Vždy je ale třeba vyměnit je ještě v době, kdy je drážka stále vidět (nejpozději v době, kdy mají přibližně 1,5 mm).
- Jednou za dva roky byste také měli vyměnit brzdovou kapalinu – pokud ji ale vyměníte na začátku každé sezóny, rozhodně neuděláte chybu. I když totiž může kapalina vzhledově působit, že je v pořádku, její vlastností je to, že na sebe váže vodu, a proto postupem času ztrácí na účinnosti. Zároveň je třeba pravidelně kontrolovat dostatečnou hladinu brzdové kapaliny.
Pokud jste brzdovou kapalinu neměnili déle než dva roky, obraťte se raději na odborníky, kteří zároveň odvzdušní brzdy a ABS systémy a ušetří vás tak zbytečných problémů.
- Při kontrole stavu brzdového systému je velmi důležité také vyčistit a odmastit brzdový třmen – usazuje se v něm totiž brzdný prach, který se pojí s mastnotou a třmen zanáší. Použijte čistič brzd a měkký hadr, v žádném případě nepoužívejte kovové či drátěné kartáče – mohlo by dojít k poškození pístů a následnému úniku kapaliny.
→ V případě silného znečištění brzdového třmene můžete použít čistič karburátorů, který je efektivnější.
Nezapomeňte na chladicí a palivovou soustavu motorky
Při přípravě motorky před sezónou nezapomeňte zkontrolovat i další soustavy:
- Velmi důležitá je chladicí soustava, která musí obsahovat dostatek chladicí kapaliny. Některé motorky jsou opatřeny kontrolním okénkem pro kontrolu hladiny chladicí kapaliny, ve většině případů ale budete muset otevřít víčko chladiče. V obou případech platí, že hladina by měla být zřetelně viditelná a kapalina by měla zaplavovat všechna žebra – v opačném případě je třeba ji dolít.
Pro dolívání používejte vždy chladicí vodu pro motocykly, nikoliv pro automobily. Ta pro auta totiž obsahuje silikáty, které by mohly poškodit vodní pumpu motorky. V nouzovém případě je možné dolít do chladicí soustavy také měkkou kohoutkovou vodu. Použití destilované vody není vhodné.
- Neméně podstatná je palivová soustava, do které byste měli už před zazimováním natankovat plnou nádrž benzínu – ideálně kvalitního, vysoce oktanového (neměl by obsahovat bioethanol, který se při dlouhodobějším stání motorky dostává na hladinu, kde reaguje se vzdušnou vlhkostí). Před nastartováním motorky je třeba s motorkou několikrát „zakvrdlat“, aby došlo k promíchání všech součástí benzínu.
Nepodceňujte ani zdánlivé maličkosti
Naprosto samozřejmostí by před zahájením sezóny měla být také kontrola světel a blinkrů, odpružení vidlic, stupaček a případných netěsností či uvolnění nejrůznějších hadiček.
Kromě již zmíněné moto kosmetiky na odmaštění a čištění jednotlivých částí byste měli použít také kosmetické přípravky na celkovou údržbu kapotáže, pro odstranění nečistot a ochranu laku.
A postarat byste se měli také o své moto oblečení, helmu, brašny a kufry na motorku a další moto příslušenství – i u nich vždy používejte speciální přípravky, které zaručí správnou funkčnost a dlouhou životnost.
Další zajímavé články
Jak vybrat helmu na motorku
Ať už máte doma skútr, nebo silniční motorku, přilba je jednou z prvních a také nejdůležitějších ochranných pomůcek... celý článek
Jak vybrat pneumatiky na motorku
Pokud jdete koupit nové obutí pro svůj motocykl, tak v zásadě potřebujete vědět jen dvě věci. Tou první jsou rozměry pneumatik a tou ... celý článek
Jak zazimovat motorku, abyste ji na jaře nastartovali na první dobrou
Ačkoliv jsou zimní měsíce stále teplejší, je potřeba se na několik týdnů vzdát opojného pocitu z jízdy na motorce... celý článek