Kdy a jak kontrolovat provozní kapaliny na motorce
Stejně jako u automobilu, i u motorky je třeba dbát na pravidelnou kontrolu, doplnění nebo kompletní výměnu provozních kapalin. Pokud se své mašině budete svědomitě věnovat, výrazně prodloužíte její životnost a ušetříte za zbytečné opravy způsobené nedostatečným množstvím nebo stářím provozních kapalin. V našem článku se dozvíte, jaké kapaliny a oleje na motorce pravidelně kontrolovat a jak na jejich snadné doplnění či výměnu!
Jaké provozní kapaliny je třeba na motorce doplňovat?
U motorek najdete podobné kapaliny a maziva, jako u běžných automobilů, protože tyto stroje pracují v zásadě na stejném principu. Jedná se o motorový olej, brzdovou kapalinu, převodový olej, chladicí kapalinu a také olej do tlumičů a mazání na řetěz. Poradíme vám, jak maziva a tekutiny pravidelně kontrolovat, a v případě, že klesnou pod minimální rysku, jak je doplnit.
Motorový olej se stará o hladký běh motoru
Motorový olej patří mezi maziva, na která byste měli dávat obzvláště velký pozor. Jeho úkolem je promazávání motoru, aby nedošlo k zadření vnitřních součástí. Motorové oleje do motorek dělíme dle výkonnostní třídy (API) a také na syntetické a minerální – ty se liší svou hustotou, která se mění při venkovních teplotách.
Pokud si nejste jisti tím, jaký typ oleje vaše motorka potřebuje, informaci najdete v servisní knížce k danému motocyklu, nebo v tzv. mazacích plánech jednotlivých výrobců.
Motorový olej byste měli měnit pravidelně – po ujetí cca 5 000 km, nebo každý rok. Jak na to? Výměna motorového oleje u motorky není nikterak složitá a nezabere vám více než hodinu času. Předtím, než se do práce pustíte, doporučujeme motorku projet – zahřátý olej bude z nádrže lépe a rychleji vytékat.
- Nejdříve si najděte dostatečně velkou nádobu, kterou umístíte pod nádrž s olejem. Poté demontujte vypouštěcí šroub a nechte olej dokonale vykapat.
- Mezitím vyměňte olejový filtr za nový kus.
- Ve chvíli, kdy bude nádrž prázdná, namontujte vypouštěcí šroub zpět, a naplňte ji novým motorovým olejem – pozor, průběžně kontrolujte jeho hladinu pomocí rysky.
Brzdová kapalina je nezbytná pro správnou funkci brzdového systému
Hned za motorovým olejem je třeba zmínit brzdovou kapalinu, která se stará o spolehlivý chod brzd. Ty jsou zejména u motorek naprosto zásadní, protože silnice jsou mnohdy plné nevyzpytatelný situací a na brzdy je třeba spoléhat. Hladinu brzdové kapaliny byste tedy měli pravidelně kontrolovat v průběhu roku a kompletně kapalinu měnit ideálně jednou za rok (před začátkem sezony). Jak provést výměnu brzdové kapaliny?
- Do nádrže vsuňte stříkačku, pomocí které kapalinu odsávejte až do chvíle, kdy bude nádrž prázdná.
- Poté nádrž doplňte po rysku novou brzdovou kapalinou. Na odvzdušňovací ventil připevněte hadičku odpovídajícího průměru a ventil povolte.
- Opatrně začněte pumpovat brzdovou páčkou tak, aby se brzdová kapalina dostala do oběhu. Pozor, nikdy nemačkejte brzdovou páčku v případě, že v nádržce není žádná brzdová kapalina, došlo by k zavzdušnění brzd.
- Kapalinu průběžně dolévejte a ve chvíli, kdy z ventilu začne vytékat nová brzdová kapalina, ventil utáhněte zpět, a odpojte hadičku.
Chladicí kapalina zabraňuje přehřívání motoru
Chladicí kapalina má za úkol průběžně ochlazovat motor, aby nedošlo k přehřátí motorky při náročném stoupání nebo v horkých dnech. Chladicí kapalinu byste měli nejen pravidelně dolévat (destilovanou nebo kohoutkovou vodou – názory se v tomto případě liší), ale jednou za čas také kompletně vyměnit – v průběhu let totiž ztrácí původní účinky a může mít neblahý vliv na součástky (způsobuje korozi). Dle kvality chladicí kapaliny se mohou instrukce výrobců lišit – obvykle se však jedná o interval každé 2 – 3 roky. Výměnu chladicí kapaliny provádějte vždy za studena, abyste předešli nepříjemnému opaření.
- Demontujte víčko nádrže chladicí kapaliny a odpojte pomocí šroubováku hadici vedoucí k čerpadlu. Pod tu umístěte nádobu na zachycení staré kapaliny.
- Hadici uvolněte a kapalinu nechte vytéct. Poté ji namontujte zpět.
Doporučujeme nejdříve naplnit nádrž destilovanou vodou, motor zahřát cca na 80 °C a celý systém tímto způsobem pročistit tak, abyste se zbavili nánosů a nečistot. Destilovanou vodu vypusťte a teprve poté na nádrže napusťte novou chladící kapalinu.
Nezapomeňte ani na promazání řetězu a doplnění oleje do tlumiče a převodovky
Zkontrolujte jednou za čas také hladinu převodového oleje, který má na starost plynulý chod spojky, a tlumičového oleje – jeho výměna však obvykle vyžaduje demontáž předních vidlic – pokud se na to necítíte, svěřte raději tento úkon profesionálům. Tlumičový olej by se měl na motorce měnit ideálně každé dva roky.
Nakonec je třeba myslet na pravidelné mazání řetězu, aby nedošlo k jeho zadření. Před samotným mazáním je však třeba jej nejdříve očistit od všech nečistot a nánosů ze silnice (např. pomocí kartáčku a petroleje). Poté stačí nastříkat na řetěz vhodné mazivo a nechat ho cca 15 min. působit, aby dokonale zateklo do všech záhybů. Přebytečný olej otřete hadříkem a je hotovo – můžete vyrazit na další projížďku!
Další zajímavé články
Mazací plány usnadní výběr vhodných maziv pro váš vůz
Potřebujete doplnit či vyměnit motorový olej nebo jiné mazivo, a nejste si jistí, který typ... celý článek
Jak vybrat interkom na motorku
Abyste mohli během toulek na své motorce pohodlně komunikovat s okolím, neobejdete se bez interkomu... celý článek
Jak vybrat helmu na motorku
Ať už máte doma skútr, nebo silniční motorku, přilba je jednou z prvních a také nejdůležitějších ochranných pomůcek... celý článek