10× více produktů za nejlepší ceny
10× více produktů za nejlepší ceny

Jak přezout pneumatiky a připravit kola na novou sezónu?


Zákonem stanovené datum pro přezutí ze zimních pneumatik na letní je od 1. dubna. Pokud však teploty dosahují z dlouhodobého hlediska více než 7 °C a na silnicích není sníh a led, je možné přezout na letní pneumatiky už dříve. V případě zimních je povinnost přezutí od 1. listopadu, pokud je na silnici sníh či led nebo to lze předpokládat. Jestliže máte připraveny pneumatiky na discích, zvládnete je vyměnit i sami doma, aniž byste se museli objednávat do přeplněných autoservisů. Pojďme se proto podívat, jak přezout kola svépomocí.

Důvody, proč přezout ze zimních na letní pneumatiky, nejsou jen zákonné požadavky. Letní pneumatiky mají oproti těm zimním lepší přilnavost k vozovce při vyšších teplotách, mají kratší brzdnou dráhu, když není sníh ani námraza, a také díky nim dosáhnete nižší spotřeby paliva a lepšího jízdního komfortu (pokud byste jezdili i v letních měsících na zimních pneumatikách, museli byste se vypořádat s vyšším hlukem, větším odporem a tím i s vyšší spotřebou). 

Přesně naopak tomu je při přezutí z letních na zimní pneu. Zimní pneumatiky vynikají kratší brzdnou drahou a lepší přilnavostí v nízkých teplotách. Na ledovce či sněhu je auto ovladatelnější.

Aby však všechna tato pravidla platila, musí být pneumatiky ve vyhovujícím stavu a přezuty správně.

Jak přezout pneumatiky a připravit kola na novou sezónu?

Před přezutím proveďte kontrolu

Než se pustíte do přezouvání pneumatik, je třeba zkontrolovat jejich stav. Pneumatiky zkontrolujte vizuálně, zda po zimním skladování nevykazují zjevné vady či poškození. Důležitým faktorem, na který je třeba se zaměřit, je hloubka dezénu – ze zákona je hraniční hodnota stanovena na 1,6 mm. Pokud byste tuto hodnotu podkročili, nejen, že budete mít problémy při policejní kontrole, či byste neprošli kontrolou na STK, ale zároveň se vystavujete nebezpečím, jelikož sjeté pneumatiky mají větší brzdnou dráhu a horší přilnavost k vozovce nejen za mokra, ale i za sucha. 

Důležitou roli hrají i další parametry. Vzhledem k danému typu vozidla pneumatiky musí:

  • mít správnou velikost,
  • být homologované,
  • mít správnou nosnost.

Před výměnou pneumatik tedy ověřte, zda jsou pneumatiky vzhledově v pořádku a splňují všechny parametry vyžadované typem vašeho vozidla.

Jak přezout pneumatiky a připravit kola na novou sezónu?

Nářadí pro přezutí pneumatik

Při výměně pneumatik se neobejdete bez základního vybavení

  • Pro zvednutí vozu budete potřebovat hever, který je běžnou součástí povinné výbavy vozidla. Nejčastěji se používají nůžkové zvedáky nebo pojízdné hydraulické zvedáky.
  • Pro povolení a utažení šroubů se neobejdete bez klíče – pořídit byste si měli momentový klíč, díky kterému utáhnete šrouby přesně na požadovaný utahovací moment. Hodit se bude i rázový utahovák na klíče, popř. i uvolňovač šroubů.
  • Dále budete potřebovat drátěný kartáč a hadr pro očištění nečistot, a případně vosk pro namazání náboje.

Kde přezouvat pneumatiky

Než se pustíte do přezouvání zimních pneumatik na letní, je třeba najít vhodné místo – to musí být na rovině a ideálně tam, kde budete mít na přezouvání klid. Vyhněte se rušným parkovištím nebo místům s velkým provozem.

→ Při přezouvání zatáhněte ruční brzdu a zařaďte 1. rychlostní stupeň nebo zpátečku. U automatických převodovek vždy zařaďte „P“.


Jak přezout pneumatiky

  • Než začnete auto zvedat, povolte šrouby – stačí o půl závitu.
  • Nyní najděte místo, kam umístit hever – nachází se v místech, kde je vyztužená konstrukce nebo práh vozu, většinou toto místo bývá viditelně označeno prolisem.
Jak přezout pneumatiky a připravit kola na novou sezónu?
  • Jakmile máte nalezeno správné místo, zasuňte pod něj hever a vozidlo mírně nadzdvihněte – kolo musí být ve vzduchu. Pro větší bezpečnost můžete pod auto umístit ještě špalek.
  • Nyní povolte šrouby, ideálně za pomoci rázového utahováku nebo klíče. Šrouby povolujte do kříže, vždy maximálně po dvou až třech otáčkách. Pokud se vám povolení nedaří, můžete použít uvolňovač šroubů.
  • Sundejte kolo.
  • Po sundání kola důkladně očistěte náboje, a to pomocí drátěného kartáče – pokud by zde zůstalo, byť i malé, množství rzi, podařilo by se vám sice šrouby dotáhnout, ale jakmile by se rez vydrolila, došlo by k jejich povolení.
TIP! Když máte sundané kolo, využijte příležitosti a vizuálně zkontrolujte stav opotřebení brzdového obložení a dalších viditelných dílů.
  • Drátěným kartáčem vyčistěte také středové osazení a dosedací plochy disku (čelní i středové). Kola čistěte vždy pouze speciálními čističi a odmašťovači k tomuto účelu. Pokud byste použili agresivní saponáty, mohlo by dojít k jejich poškození.
  • Dosedací plochy namažte karosářským voskem, pokud jej máte k dispozici, ochráníte tak spoje před korozí – právě v těchto místech totiž kolo „přirezne“ a je obtížné ho pak sundat. Vosk nemá vliv na tření, nesnižuje ho, ale zamezuje průniku vody.
Pozor!

K promazání dosedacích ploch nepoužívejte měděnou vazelínu, která snižuje tření mezi nábojem a kolem. Kolo má pak tendenci pootáčet se vůči náboji a dochází tak k namáhání šroubu ohybem. 

Vždy dejte pozor, aby se mazivo nedostalo do nábojů! V žádném případě nemažte ani šrouby!

Po vyčištění dosedacích ploch můžete nasadit letní pneumatiku – vždy je nutné dodržet označení, které udává správný směr otáčení a vnější a vnitřní stranu pneumatiky (u směrových pneumatik musí šipka vyobrazená na dezénu mířit po směru jízdy).

Věděli jste... Chybně namontovaná pneumatika se bude rychle opotřebovávat, nebude mít dostatečnou adhezi na vozovce a jízda bude výrazně hlučnější. Zároveň nebude docházet k náležitému odvodu vody a kvalitnímu brzdění. Buďte proto obzvláště obezřetní, zda montujete pneumatiku skutečně podle směru rotace! Směr rotace není třeba řešit pouze u symetrických pneumatik, kde je běhoun po obou stranách stejný.
  • Jakmile máte správně nasazeno kolo, vložte šrouby a zašroubujte je ručně – díky tomu poznáte, zda není některý závit poškozen, a není tedy třeba vyměnit šroub (jeho výměna stojí pár korun, pokud však našroubujete šroub se špatným závitem, může dojít k poškození náboje, jehož výměna už by se značně prodražila). Po ručním utažení dotáhněte šrouby momentovým klíčem, ale jen lehce – stačí, aby se kolo nehýbalo (max. 30 Nm).
  • Při utahování šroubů opět postupujte křížem!
Pozor!

Šrouby nikdy nemažte žádným mazivem! Výrobce vypočítal utahovací moment při suchém tření. Pokud byste závit namazali, došlo by ke snížení tření, které v případě, že by byl šroub utažen stejným momentem, vyvolalo voltalitní sílu a došlo by k povolení šroubu.

  • Nyní spusťte vozidlo dolů z heveru a na zemi dotáhněte šrouby momentovým klíčem – postupujte křížem a dodržte utahovací moment stanovený výrobcem (běžně se jedná o hodnotu mezi 85 až 140 Nm, nejčastější je pak utahovací moment 120 Nm).

Tento postup nyní zopakujte i na zbylých třech kolech.

Jak přezout pneumatiky a připravit kola na novou sezónu?

Zkontrolujte tlak

Jakmile vyměníte pneumatiky, je důležité zkontrolovat jejich tlak. I když jste je možná před zimou dofoukli, během přibližně půl roku, kdy je nepoužíváte, může dojít k poklesu tlaku až o třetinu. Proto použijte pneuměřič a zkontrolujte, zda tlak splňuje předepsané hodnoty. V opačném případě je dofoukněte hustilkou, nebo, v případě jen malého podhuštění, dojeďte na nejbližší čerpací stanici a dofoukněte kola u stojanu.

Pokud byste jezdili na pneumatikách s příliš nízkým tlakem, měly by vyšší valivý odpor a docházelo by k nadměrné spotřebě paliva. Při nadměrném tlaku v pneumatikách zase dochází k jejich nadměrnému opotřebování ve středové části, a tím ke zkrácení životnosti. V obou případech pak pneumatiky nemají optimální přilnavost ani délku brzdné dráhy.

Jak přezout pneumatiky a připravit kola na novou sezónu?
Věděli jste... Při každé výměně kol je vhodné vyměnit také gumové ventilky. U kovových ventilků, jež bývají používány především u alu kol, je vhodné vyměnit jejich vložku. Zabráníte tak unikání vzduchu z pneumatik. Zároveň také zkontrolujte nepoškozenost čepičky ventilku.

Pozor na správné seřízení

I když si měníte kola sami, měli byste alespoň jednou za rok navštívit autoservis, aby vám servisní technik zkontroloval vyvážení kol a geometrii (vyvážení kol můžete sice provést i v domácím prostředí pomocí vyvažovacího závaží na kola, ale nikdy jej nedosáhnete tak dokonale, jako pomocí speciální vyvažovačky v servisu).  Nevhodné vyvážení kol může vést z dlouhodobého hlediska k rychlejšímu opotřebování, kola vibrují a dochází k poškozování ložisek a čepů. Při špatné geometrii pak zase auto tzv. táhne do strany, takže si můžete poškodit i zcela nové pneumatiky. Proto buďte důslední a v případě jakýchkoliv pochybností rozhodně navštivte servis.

Tip na závěr

Pokud chcete svá letní kola oživit a dodat jim stylový design, pořiďte si nové poklice – vybírat můžete z nejrůznějších barevných i tvarových provedení. Kromě skvělého vzhledu vám poklice ochrání kola před poškozením či ušpiněním, takže skloubíte dvě výhody v jednom.


Další zajímavé články

Jak připravit auto na jarní sezonu?

Každý automobil dostává během zimy pořádně zabrat – působí na něj silné mrazy, nepřízeň počasí, vlhkost i sůl z vozovky, která má neblahý vliv... celý článek

Jak vybrat střešní box

Chystáte se na hory nebo na letní dovolenou a nevíte, jak do auta naskládat všechna zavazadla? Řešíte i při běžném provozu nedostatek úložného prostoru... celý článek

Jak vybrat autonabíječku

Asi většině z nás se už někdy stalo, že se nám nepodařilo automobil po ránu nastartovat. Obvykle je na vině... celý článek