Vilac Moje první šachová hra
Popis
Dřevěné šachy s figurkami zvířátek pro nejmenší děti.
Barevné šachy pro nejmenší děti s dřevěnými figurkami zvířátek snadno upoutají pozornost dětí a ty si snáze osvojí princip hry. Hra je uložena v látkovém sáčku. Barevná hra stimuluje smysly dětí.
Obsah hry:
- herní plán
- 16 černých a 16 bílých šachových figurek
- bavlněná kapsa
Dva hráči, „černý“ a „bílý“ mají kromě krále dalších 15 figurek: dámu, 2 střelce, 2 jezdce, 2 věže a 8 pěšců.
Na začátku hry jsou figurky uspořádány podle obrázku 1, která naleznete v návodu, který se nachází v balení.
Král stojí vždy na políčku D, dáma na políčku E. Začíná bílý hráč a poté se střídají tahy po jednom. Hráč se nikdy nemůže vzdát svého tahu. Žádný tah nesmí přesunout figurku na pole, na kterém už stojí jiná figurka stejné barvy. Figurky se pohybují na prázdná políčka, jedinou výjimkou je braní soupeřovy figurky. V tomto případě hráč umístí svoji figurku na místo soupeřovy brané figurky. Jezdec je jediný, kdo může přeskočit ostatní figurky.
Když berete soupeřovu figurku, odstraníte ji z hrací plochy a umístěte figurku, která ji vzala, na stejnou hrací plochu.
Cílem hry je dát mat soupeřovu králi.
Šachy mat nastává tehdy, když provedete tah, kterým zaútočíte na soupeřova krále, tzn. posunete figurku tak, aby mohla potenciálně vzít krále v následujícím tahu – to se nazývá šachy mat. Pokud taková situace nastane, soupeř je povinen hrát tak, aby hrozbu odvrátil. Například přetáhněte krále na pole, které není napadeno nebo umístěte jinou figurku před krále, abyste odvrátili útok nebo vezměte útočící figurku.
Není-li takový tah, který by vyhovoval pravidlům, znamená to mat, tzn. konec partie a vítězství hráče, který dal mat. Podle pravidel se figurka krále nedá vzít, takže v šachu se položí na hrací plochu.
Hra je zajímavá tím, že se každá figurka pohybuje jinak.
Král – může se posunout o jedno políčko všemi směry, ale samozřejmě ne na políčka, která ohrožena figurkami jeho spoluhráče. Dva králové nikdy nemohou být na sousedních políčkách. Cílem hry je dát šachy soupeřovu králi. Král nemůže být nikdy protihráčem vzat. Pokud hráč zaútočí na soupeřova krále, musí na to upozornit slovem „šachy“.
Dáma – je nejsilnější figurkou, protože se může posunout o libovolný počet políček, ale nemůže přeskočit jinou figurku.
Jezdec – podobně jako ostatní figurky ani jezdec se nepohybuje po přímce, ale z jednoho políčka na druhé ve tvaru písmena L. Při pohybu se nejprve posune o dvě políčka dopředu, dozadu, doleva nebo doprava a poté o jedno políčko doleva, doprava, nahoru nebo dolů, aby zkopíroval písmeno L. Nikdy se však nepohne po diagonále. Viz obrázek v návodu.
Střelec – přesouvá se a bere figurky v diagonálách. Může se pohybovat libovolným počtem políček, ale vždy jen jedním směrem. Nesmí skákat po kouscích. Pohyb po diagonálách znamená, že žádný tah nemůže změnit barvu políčka, na kterém střelec stojí.
Věž – pohybuje se horizontálně i vertikálně v libovolné vzdálenosti. Může se přesunout ze svého pole do pole, které se nachází ve stejném řádku nebo ve stejném sloupci. Nesmí však přeskočit žádnou část, která mu stojí v cestě.
Pěšec – pohybuje se o jedno políčko, kromě prvního tahu, kdy se může posunout o dvě políčka, pokud si to přeje. Pěšec se pohybuje jen vertikálně, kromě případů, kdy bere soupeřovy figurky, kdy se pohybuje diagonálně – jako střelec. Vždy se však posune o jedno políčko. Když pěšec dosáhne 8.pole – soupeřovu základnu, musí se „proměnit“ na jinou figurku. O čem rozhodne hráč. Toto je kus, který si odnesl soupeř. Královna je nejlepší volbou, pokud již byla obsazena.
Rozměr balení: 32 × 32 × 4 cm
Rozměr šachovnice: 30 × 30 cm
Vhodné od 6 let
Certifikát CE