Praha, 4. dubna 2012
Tvrdá konkurence na poli e–commerce v Česku nutí provozovatele internetových obchodů hledat nové způsoby, jak zvýšit efektivitu prodejů. Vzhledem k poměrně nízkým maržím a vysokým cenám marketingových kampaní na přilákání nových zákazníků je dlouhodobě efektivním řešením optimalizace výkonnosti webových stránek. Cílem této optimalizace je redukovat situace, kdy potenciální zákazník odejde z webu bez uskutečnění objednávky.
Optimalizace výkonnosti e–shopů se stala v posledních letech trendem zejména v západních zemích a nyní po ní roste poptávka i v Česku. Řada e-shopů totiž obsahuje prvky, které uživatele odradí v průběhu nákupního procesu a jejich provozovatelé si přitom této skutečnosti nejsou obvykle ani vědomi. Odhalení problémů může přinést až provedení vhodně zvolených testů, zaměřených na chování uživatelů. Testy odkryjí slabá místa e–shopu, a umožní tak následné odstranění klíčových problémů. Výsledek se okamžitě projevuje v nárůstu konverzního poměru a obratu. Návratnost investice je obvykle v řádech měsíců.
Pro udržení konkurenceschopnosti na trhu se tak sofistikovaná optimalizace stává postupně nutností. Jde o způsob, jak může provozovatel lépe zhodnotit dosud vynaložené výdaje do marketingu (SEO/SEM, PPC kampaně atd.) a bez dalších investic do reklamních kampaní získat více zákazníků. Optimalizace se kromě hledání problémů soustředí také na zkoumání chování a rozhodování návštěvníků či na nacházení nových možností, jak zákazníka přesvědčit. Výsledkem pak bývá nárůst výkonnosti webu v řádech desítek a někdy až stovek procent.
Situaci lze ilustrovat na několika příkladech. Jedním je třeba cestovní server Expedia.com, kterému se podařilo testy zjistit, že uživatele při zadávání platebních údajů mate políčko vyžadující zadání názvu společnosti. Odstraněním tohoto jediného pole se podařilo zvýšit roční zisk o 12 milionů dolarů. Dalším z příkladů přímo z lokálního trhu může být společnost Internet Mall, která je provozovatelem internetové nákupní galerie MALL.CZ a je druhým největším hráčem v oblasti e–commerce v ČR. Ta se nedávno rozhodla spolupracovat s firmou Optimics na optimalizaci výkonu svých stránek.
Společnost Optimics pro zvýšení výkonu stránek MALL.CZ provedla nejprve rozsáhlé analýzy dat z webu i z interních systémů, což pomohlo identifikovat místa pro zlepšení. Následně pak využila zejména metod A/B testování, kdy se v reálném paralelním provozu porovnávají dvě varianty určité stránky s ohledem na jejich výkonnost.
Internet Mall je velkým inovátorem v oblasti elektronického obchodu. Díky investicím do marketingových kampaní spojených s propagací nákupní galerie MALL.CZ získal vysokou pravidelnou návštěvnost a jeho dalším krokem je docílit co nejvyššího konverzního poměru. Tedy vyššího podílu lidí, kteří si při návštěvě webu skutečně objednají nějaké zboží.
„Od optimalizace si vedle větší spokojenosti návštěvníků slibujeme především dlouhodobé zvýšení výkonnosti obchodu MALL.CZ a to až v řádech desítek procent, což se při neustále zvyšující návštěvnosti výrazně projeví na celkovém nárůstu obratu,” tvrdí Marek Liška, generální ředitel MALL.CZ. „Jedná se tak o investici, která se by se měla mnohonásobně vrátit nazpět.”
Optimalizace webu je nejen elegantním nástrojem, pomocí kterého lze při relativně nízkých nákladech realizovat změny vedoucí k vyšší výkonnosti a lepší použitelnosti. Dobře optimalizované stránky jsou příjemné i pro návštěvníky, kteří jsou motivováni k pohodlnějšímu a jednoduššímu nákupu. Pro velké hráče na trhu tak půjde o další krok, který budou muset uskutečnit k tomu, aby si i nadále udrželi svoje postavení.
O společnosti Optimics:
Optimics poskytuje služby v oblasti webové analytiky, on–line zákaznického výzkumu, optimalizace marketingu a prodeje na internetu. Mezi klienty patří například ČSOB Pojišťovna, Hypoteční banka, Equa Bank, Telefónica Czech Republic, MALL.CZ, UPC, Avast, Kentico nebo Lékárna.cz.
O MALL.cz:
Internet Mall je jedním z největších internetových prodejců v České republice. Mateřskou společností je nizozemská společnost Netretail Holding, B. V., provozující internetové obchody rovněž v Polsku, Maďarsku, Slovinsku a na Slovensku. V posledním fiskálním roce končícím 31. 3. 2011 realizovala skupina konsolidovaný obrat ve výši 3,23 miliardy Kč vč. DPH.