Praha, 30. ledna 2012
Čeští zákazníci jsou velmi konzervativní, co se placení při nákupech na internetu týče – drtivá většina dává přednost placení až při odběru zboží. Statistiky týkající se plateb na internetu jsou navíc už několik let téměř stejné, změny v preferencích platebních metod jsou spíše symbolické.
Pokud český zákazník objednává na internetu, je bezmála 90% šance, že bude chtít platit při převzetí – buď při osobním odběru na pobočce nebo u řidiče dopravní společnosti. Vyplývá to alespoň z čísel internetové nákupní galerie MALL.CZ za rok 2011. Na platby předem tak zbylo pouze něco přes 10 % objednávek. Z toho zhruba polovina zákazníků využila převodu na účet, druhá polovina připadla na platby kartou online.
Zajímavá je i skutečnost, že podíly jednotlivých plateb se za poslední roky změnily jen velmi málo.
Například platba při převzetí měla v roce 2008 podíl 84 %, o rok později to bylo 85 %, v roce 2010 86 % a loni opět 85 procent. Z toho vyplývá, že i využití platby předem zůstává v průběhu let zhruba stejné. „Pokud bychom chtěli vysledovat nějakou změnu, tak mírně roste obliba plateb kartou na úkor převodů na účet, ale v celkovém objemu objednávek se jedná o malá čísla,” komentuje statistiky Marek Liška, generální ředitel MALL.CZ.
„Z našeho pohledu jde o zajímavý vývoj, pokud to tak vůbec můžeme nazvat. Obliba internetového nakupování a s ní související důvěra v e-shopy každým rokem roste, což by mělo platbám předem jednoznačně nahrávat. Čísla však ukazují, že preference zákazníků se v tomto směru téměř nemění a současně jsou výrazně odlišné od západní Evropy. Přitom platby přes internet se dají v našem kontextu označit za v podstatě bezrizikové,” dodává Marek Liška.