Praha, 1. listopadu 2010
Lidé nebudou při vánočních nákupech tolik opatrní jako v loňském roce, tržby zřejmě mírně porostou, budou ale nakupovat raději více levnějších dárků. Populární budou i letos tradiční vánoční komodity jako parfémy, hodinky nebo malé spotřebiče. Očekávat lze menší ochotu k zadlužování, odpovědnější však lidé nebudou v načasování nákupů – proběhnou na poslední chvíli.
„Očekáváme, že zákazníci za letošní Vánoce utratí více peněz než loni, pokles není pravděpodobný. Pro MALL.CZ predikujeme 50% nárůst tržeb mezi prosincem 2009 a 2010,“ říká generální ředitel MALL.CZ Marek Liška. Pro předvánoční nákupy je typické, že při nich klesá průměrná hodnota objednávky, letos však bude trend obzvlášť zřetelný. „Je možné, že průměrná hodnota objednávky bude letos historicky nejnižší, z loňských přibližně 3000 Kč se může dostat až na 1500 Kč. V obratech však bude tento pokles kompenzován větším množstvím zakoupených kusů zboží, zde očekáváme oproti loňsku minimálně 100% nárůst,“ komentuje Marek Liška.
Co se bude na Vánoce 2010 prodávat nejvíce?
Letos nelze oproti loňským Vánocům čekat zásadní změny v prodávaném zboží. Stálicí jsou dárky jako parfémy, kosmetické dárkové balíčky (a také sety nářadí) nebo hodinky do 3000 Kč. To samé platí pro hračky, kde budou hrát prim velké značky, jako je LEGO nebo Mattel. Tradičně je oblíbená malá bílá technika, jako jsou holicí strojky, fény, dentální hygiena, ale také spotřebiče do domácnosti. Letošním hitem tu budou podle očekávání obchodníků espresso přístroje, robotické vysavače a sodovkovače Sodastream. Dále pak chytré mobily, digitální fotorámečky, malé notebooky nebo stylové mp3 přehrávače.
I letos se bude nakupovat na poslední chvíli. „V loňském roce se vánoční nákupy kumulovaly do druhého prosincového týdne a stejné načasování čekáme i letos. Listopad bude tradičně silný, ale většina zákazníků začne Vánoce řešit až během prosince. Je to dáno hlavně snahou uspořit čas a nemít vánoční nákupy rozložené do více týdnů. S tím souvisí i obliba nákupních galerií s širokým sortimentem, kamenných i internetových. Pro zákazníky je ideální nakoupit na jednom místě a nemuset tak řešit logistiku – dopravu svoji nebo zboží – opakovaně. Pro internetové obchody to pochopitelně znamená zvýšení tlak na včasné dodací lhůty a delší otevírací doby pro osobní odběry,“ popisuje Marek Liška.
Lidé tedy vánoční nákupy nebudou časovat odpovědněji, ovšem pravděpodobně budou odpovědnější, co se týče zadlužování. Dá se očekávat, že ve srovnání s loňskými Vánocemi klesne ochota nakupovat dárky na splátky. Více se také budou snažit dárky promýšlet a nenakupovat zbytečnosti, na které by sedal prach. I proto zřejmě dále poroste obliba dárkových voucherů na nákup, u nichž se nelze ve výběru splést.