Funkcionalismus, design, škola, trh - Čtrnáct textů o problémech teorie a praxe moderního designu
Funkcionalismus, design, škola, trh - Čtrnáct textů o problémech teorie a praxe moderního designu
Popis
Publikace má za cíl povzbudit přemýšlení o problémech teorie i praxe navrhování užitkových předmětů a budov, na které zároveň klademe výtvarné nároky. Jednotlivé kapitoly se kriticky vyrovnávají s myšlenkami zděděnými po modernistické funkcionalistické filozofii, která uvažování o designu a architektuře i jejich praxi po řadu generací určovala. Tématem kapitol je mj. povaha designérovy tvořivosti, smysl hesla forma následuje funkci, původ abstraktní estetiky designu, myšlenka funkční dokonalosti, otázky stylové jednoty a stylového pluralismu, problém tzv. inteligentního designu v přírodě, vztah designu a trhu a řada dalších otázek. Kniha představuje podstatně rozšířenou edici autorovy předchozí publikace Tak nám prý forma sleduje funkci, kterou v roce 2003 vydala Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze. Navíc je kniha doplněna komentovanou barevnou obrazovou přílohou „Předměty a podněty“ s více než osmdesáti ilustracemi. Jan MICHL je emeritním profesorem historie a teorie designu na Vysoké škole architektury a designu (AHO) v Oslu v Norsku.