Daniel Skála, Jihočeská filharmonie: Cimbál v umělecké tvorbě 20. století
Daniel Skála, Jihočeská filharmonie: Cimbál v umělecké tvorbě 20. století
Popis
Žánr: klasická
Nosič: CD
Interpret: Daniel Skála, Jihočeská filharmonie
Autor: Skála Daniel, Hába Alois
Chronologicky uspořádaný program tohoto CD nám dává možnost prožít atmosféru cimbálového koncertního světa v reflexi dobových směrů především druhé poloviny 20. století. V první části, věnované českým autorům, se setkáváme s jedněmi z prvních českých kompozic světového formátu napsaných pro cimbál.
Prvním milníkem v historii koncertního cimbálu u nás je rok 1951, v němž byl otevřen obor Hra na cimbál na Pražské konzervatoři, následován o rok později týmž počinem na Vyšší hudební škole v Kroměříži. Absolventky techto tříd vstupovaly do hudebního světa pionýrským krokem – bylo zapotřebí, mimo jiné, rozšírit umělecký repertoár.
Cimbalista, skladatel a dirigent Daniel Skála se narodil v Ostravě roku 1981. Hru na cimbál studoval mimo jiné na Lisztově akademii v Budapešti u výrazné pedagogické a hráčské osobnosti Ilony Szeverényi. Krome cimbálu se Daniel Skála věnoval také studiu hudební skladby na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a sbormistrovství na Ostravské univerzitě. Kompozičně se pak dále rozvíjel na základe osobních konzultací s českými i zahraničními skladateli a rovněž navštívil několik mezinárodních skladatelských kurzu (Trstenice, Ostravské dny ad.). V roce 2013 dokončil doktorát na Ostravské univerzitě se zaměřením na hudební teorii a pedagogiku. Od roku 2008 vyučuje hru na cimbál na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a jako pedagog působí také na Ostravské univerzitě. Jako cimbalista získal mnohá ocenění na interpretačních soutěžích u nás i v zahraničí. Vystupuje pravidelně na koncertech a festivalech v CR
i mimo ni, a to jak sólově, v komorním obsazení, tak i s komorními a symfonickými orchestry.
Daniel Skála je rovněž aktivním skladatelem. Za posledních patnáct let napsal řadu kompozic nejen pro sólový cimbál, ale i pro radu komorních, vokálních či orchestrálních těles. Je také autorem několika celovečerních projektů založených na exaktně řízené improvizaci.
Skladby
1. | Suite for Cimbalom: I. Allegro moderato | 02:33 |
2. | Suite for Cimbalom: II. Andante cantabile | 03:20 |
3. | Suite for Cimbalom: III. Allegro energico | 04:23 |
4. | Four concert Etudes for Cimbalom: No. 1. Con fuoco | 02:56 |
5. | Four concert Etudes for Cimbalom: No. 2. Vivace | 03:58 |
6. | Four concert Etudes for Cimbalom: No. 3. Grave | 05:10 |
7. | Four concert Etudes for Cimbalom: No. 4. Vivace risoluto | 03:17 |
8. | Five Fragments: No. 1. Untitled | 01:44 |
9. | Five Fragments: No. 2. Martellato, sempre ritmico | 01:29 |
10. | Five Fragments: No. 3. Untitled | 01:45 |
11. | Five Fragments: No. 4. Untitled | 01:35 |
12. | Five Fragments: No. 5. Untitled | 01:42 |
13. | Splinters: I. Molto agitato | 01:04 |
14. | Splinters: II. Sostenuto | 01:18 |
15. | Splinters: III. Vivo | 01:11 |
16. | Splinters: IV. Maesto | 04:06 |
17. | Arrangements for Hungarian: I. Allegro risoluto | 02:54 |
18. | Arrangements for Hungarian: II. Pesante, molto appassionato | 02:05 |
19. | Arrangements for Hungarian: III. Prestissimo | 01:28 |
20. | Arrangements for Hungarian: IV. Lento assai | 03:28 |
21. | Layering: I. Untitled (Live) | 04:43 |
22. | Layering: II. Untitled (Live) | 02:35 |
23. | Layering: III. Untitled (Live) | 02:07 |