Boni Pueri, Musica Florea, Štryncl Marek: Zelenka: Melodrama de Sancto Wenceslao ZWV 175. Hudba Prahy 18. století
Boni Pueri, Musica Florea, Štryncl Marek: Zelenka: Melodrama de Sancto Wenceslao ZWV 175. Hudba Prahy 18. století
Popis
Žánr: klasická
Nosič: CD, Kolekce
Interpret: Boni Pueri, Musica Florea, Štryncl Marek
Korunovace Karla VI. českým králem v Praze roku 1723 byla událostí roku. Vedle monumentální opery císařského kapelníka J. J. Fuxe Costanza e Fortezza se největší pozornosti dostalo melodramatu Subolea pacis Fuxova žáka J. D. Zelenky, který již přes deset let působil v drážďanské dvorní kapele. Ve sledu alegorií nás autor provází historií českých zemí a dovozuje nárok habsburského panovnického páru na českou korunu i dobro plynoucí z jeho panování českým zemím. Holdovací dílo vzbudilo největší pozornost právě hudební složkou. Zelenka důmyslně pracuje s instrumentací, často efektně používá obligátní sólové nástroje (mj. chalumeau). Na produkci se podílelo přes 150 účinkujících, mezi nimi i tehdy čtrnáctiletý František Benda. Představení v jezuitském Klementinu sklidilo veliký úspěchvznešeného obecenstva i královského páru, jezuité prodali přes 4000 (!) výtisků libret. V souvislosti
s posledním velkolepým provedením díla v roce 2000 na Pražském hradu vznikla v interpretaci předních českých i evropských souborů i tato kritikou ceněná nahrávka.
Praha 1723 – Zelenkův velkolepý hudební hold novému českému králi!
Skladby
Pod olivou míru a palmou ctnosti před celým světem nádherně se skvoucí koruna Čech (Sub olea pacis et palma virtutis conspicua orbi regia Bohemiae Corona) |
Symphonia. Allegro assai |
Prolusio – Chorus. Allegro (Fortitudo mea) |
Prolusio – Aria. Allegro (Haec coeli) |
Prolusio – Recitativus (Hem! Quae ista?) |
Prolusio – Aria. Andante (En! Pietatis adamas) |
Prolusio – Recitativus (Dura certamina) |
Prolusio – Aria. Allegro (Huc palmas deferte) |
Prolusio – Recitativus (Haec summa Gloriae) |
Prolusio – Aria. Allegro (Augusta domus Austriae) |
Actus I – Aria. Allegro (I, Phoebe, umbras pelle) |
Actus I – Recitativus (En, Fidei aemula) |
Actus I – Aria. Andante (Huc, Virtutes, festinate) |
Actus I – Chorus. Allegro (Eja de figmentis) |
Actus I – Recitativus (Eja Pietati comes) |
Actus I – Aria (Jam calle secundo) |
Actus I – Ritornello. Piu andante |
Actus I – Recitativus (Nunquid non messis tritici est?) |
Actus I – Aria (Meto culmos, lego spicas) |
Pod olivou míru a palmou ctnosti před celým světem nádherně se skvoucí koruna Čech (Sub olea pacis et palma virtutis conspicua orbi regia Bohemiae Corona) |
Actus II – Recitativus (Quicunque glorificaverit me) |
Actus II – Aria. Allegro (Angelicae mentes) |
Actus II – Chorus (En prompti ad mandata) |
Actus II – Aria. Adagio (Ave, Deus recondite) |
Actus II – Recitativus (Proh! Quae aeris inclementia) |
Actus II – Aria. Andante (Veni, Auster, lux perennis) |
Actus II – Recitativus (Per me reges regnant) |
Actus II – Aria. Allegro assai (Exurge, Providentia!) |
Actus II – Recitativus (Corona Gloriae in manu Domini) |
Actus II – Aria. Andante (Huc coeli principes) |
Actus III – Aria. Allegro (Reviresce, effloresce, pacis olea) |
Actus III – Recitativus (Aptate tympana) |
Actus III – Aria and Chorus (Vive, regna, Ferdinande) |
Actus III – Aria. Allegro (Nova gaudia, nova jubila) |
Actus III – Aria. Allegro (En, duplo sole Czechia) |
Epilogus – Recitativus (Eja! Votivi omnia secundent plausus!) |
Epilogus – Aria. Allegro (Exurge Martis Gloria) |
Epilogus – Chorus. Vivace (Vos Oriens adoret) |