Ambrosi Michaela, Hroch Martin: Jiří Čart: Forgotten Flute Sonatas
Ambrosi Michaela, Hroch Martin: Jiří Čart: Forgotten Flute Sonatas
Popis
Žánr: klasická
Nosič: CD
Interpret: Ambrosi Michaela, Hroch Martin
Po stopách ztracených sonát a úryvků z doposud nepopsaných etap ze života Jiřího Čarta se Michaela Ambrosi vydala v průběhu svých magisterských studií na Královské konzervatoři v Haagu. Jelikož se do její magisterské práce nevešly všechny informace a hudební materiály, které nalezla, zasvětila tomuto tématu i své doktorské studium na Janáčkově akademii múzických umění (JAMU) v Brně. Čartův odkaz začlenila nejen do praktických hodin, ale také do své disertační práce. Při vyhledávání Čartových kompozic pro tuto práci mezi nimi objevila i sonáty, které z jejího pohledu hudební řeč Jiřího Čarta vystihují nejvíce. Tyto sonáty se zároveň dramaturgicky skvěle hodily pro flétnové CD. Žádná z nich však nebyla do této doby natočena na dobový ani moderní nástroj, jedná se tedy o světovou premiéru nahrávek těchto skladeb na kopii flétny, na jakou by byly pravděpodobně hrány v době svého vzniku.
Vybrané sonáty jsou v rukopisných opisech uloženy v hudebních knihovnách v Berlíně, Jeně, Stockholmu a Wolfenbüttelu.
Michaela Ambrosi je hráčkou na příčné a zobcové flétny, pedagožkou a hudební badatelkou, která s velkou vášní propojuje všechny tyto obory. Absolvovala hru na moderní příčnou flétnu na Pražské konzervatoři ve třídě Jana Riedlbaucha. V závěrečném ročníku konzervatoře se setkala s Janou Semerádovou, jejíž hra ji natolik okouzlila, že se u ní rozhodla studovat hru na barokní příčnou flétnu v oboru Historická hudební praxe na Univerzitě Karlově v Praze, Týnské škole – Collegium Marianum. Souběžně s tímto studiem také zdokonalovala hru na zobcovou flétnu na Pražské konzervatoři, a to pod vedením Jakuba Kydlíčka. V dalším studiu pokračovala na Koninklijk Conservatorium Den Haag ve třídě Wilberta Hazelzeta a Kate Clark, kde měla možnost seznámit se s interpretací hudby na historické příčné flétny od renesance až po romantismus. Svou hru dále konzultovala s mnoha světově uznávanými
flétnisty, jako např. Lisa Beznosiuk, Rachel Brown, Jostein Gundersen, Christoph Hungeburth, Karl Kaiser, Barthold Kuijken a dalšími. Finální podobu jejího flétnového jazyka ji však pomohl utvořit Marcello Gatti, u kterého v rámci programu Erasmus studovala na Conservatorio di Verona „Evaristo Felice Dall'Abaco” a na Universität Mozarteum Salzburg.
Skladby
Sonata in G major for Flute and Basso Continuo | |
1. | I Adagio |
2. | II Allegro non troppo |
3. | III Allegro assai |
Sonata in B-flat major for Flute and Basso Continuo | |
4. | I (without tempo indication) |
5. | II Allegro |
6. | III Vivace |
Sonata in G major for Flute and Basso Continuo | |
7. | I Affettuoso |
8. | II Allegro |
9. | III Presto |
Sonata in c minor for Flute and Basso Continuo | |
10. | I Largo |
11. | II Allegro |
12. | III Allegro |
Sonata in G major for Flute and Basso Continuo | |
13. | I Andante |
14. | II Allegro |
15. | III Vivace |