Jak vybrat krosové kolo
Cyklistika je oblíbenou sportovní aktivitou, při které nejen posílíte své zdraví, ale zároveň si užijete spoustu skvělých zážitků a poznáte nová místa. Hledáte-li univerzální jízdní kolo, které budete moci využít jak při jízdě po asfaltu, tak v lehčím terénu, pak je vhodnou volbou krosové kolo. Co si vlastně pod pojmem krosové kolo představit, jaké druhy existují a jak jej vybrat? To se dozvíte v dnešním průvodci.
Krosové kolo si poradí na silnici i v terénu
Krosové kolo je jakýmsi kompromisem mezi silničním kolem a horským kolem. Hodí se tak tedy pro všechny, kteří chtějí jezdit jak po městě, tak i v přírodě a nechtějí kvůli tomu pořizovat dvě jízdní kola.
Výhodou krosového kola oproti horskému je to, že má lehčí rám, více převodů a užší pláště s hladším vzorkem vykazující menší valivý odpor, takže se vám díky nim pojede lépe a snadněji (oproti silničním kolům jsou ale pláště stále širší).
- Krosové kolo je volbou číslo jedna pro jízdu po silnicích či jiných zpevněných asfaltových cestách, po cyklostezkách nebo v lehčím terénu.
Rozdíl mezi krosovým a trekingovým kolem
Hned v úvodu bychom si však ještě měli objasnit jeden velmi rozšířený mýtus, a to představu, že krosové kolo je to samé co kolo trekingové. Mezi těmito modely jsou zásadní rozdíly:
Krosové kolo | Trekingové kolo |
---|---|
|
Krosové kolo
Trekové kolo
Co je to gravel?
Také gravel kola můžete vzít jak do terénu, tak i na asfalt. Nejlepší využitelnost mají však na štěrku, proto se jim říká také „štěrkáče“. Jedná se tedy o podobné chameleony, jako jsou cyklokrosová kola, avšak jsou určena na klidnější jízdu. Díky beranům s nimi zatáčky nebudete řezat, ale zato si užijete plynulou jízdu třeba i s těžkou bagáží.
Rozdělení kol na pánská a dámská není přežitkem
Řada spíše amatérských cyklistů považuje rozdělení kol na dámská a pánská za jakýsi přežitek. Toto rozdělení je však i u krosových kol velmi důležité, protože ženy mají oproti mužům rozdílnou stavbu těla (obecně ženy mívají kratší trup než muži, ale zase o něco delší nohy).
- Dámské krosové kolo potěší všechny ženy širším sedlem, výše položenými řídítky a také samozřejmě sníženou rámovou trubkou.
- Pánské krosové kolo má rámovou trubku vyšší a delší, hlavová trubka je kratší a celkově jsou pánské modely o něco robustnější.
- Dětské krosové kolo je, jak už název napovídá, určeno pro děti, přičemž u nich se dle pohlaví rozlišuje zejména dle barvy. Dětská krosová kola nevykazují žádné zásadní rozdíly mezi dívčí a chlapeckou variantou.
Jak vybrat velikost krosového kola
Nyní, když už víme, co se krosovým kolem (ne)rozumí, a jak se dělí, přichází řada na správný výběr z hlediska velikosti i provedení. Správná velikost rámu zajistí pohodlnou a efektivní jízdu bez zbytečné námahy – malý rám znesnadňuje šlapání, velký rám vám zase neumožní dosáhnout nohama na zem.
Jak vybrat správnou velikost rámu?
Velikost rámu je u krosových kol dána délkou sedlové trubky a je závislá na výšce cyklisty.
- Při koupi v obchodě můžete velikost pohodlně vyzkoušet – platí, že při postoji obkročmo přes rám a s chodidly pevně na zemi byste měli mít přibližně 5 cm volného prostoru mezi rámovou trubkou a rozkrokem.
- Při online nákupu krosového kola je pak třeba řídit se tabulkami výrobců, které udávají velikost rámu buď v palcích nebo v konfekčních velikostech dle výšky postavy. Orientační tabulku velikosti rámu krosových kol najdete níže:
Výška cyklisty | Velikost rámu v palcích / konfekčních velikostech |
---|---|
150 až 159 cm | 15" až 16" / vel. S |
160 až 170 cm | 17" až 18" / vel. M |
171 až 185 cm | 19" až 20" / vel. L |
186 až 195 cm | 21" až 22" / vel. XL |
196 cm a více | 23" až 24" / vel. XXL |
I když díky vysokému rámu získáte lepší přehled, může nevhodně zvolená velikost, kdy nedostanete nohama na zem, negativně ovlivnit nejen vaše pohodlí, ale i stabilitu.
Velikost kol krosového kola bývá daná, šířka je variabilní
Při koupi krosového kola se většinou setkáte s 28palcovými koly, která mohou mít různé šířky plášťů.
- Nejčastěji jsou krosová kola osazena plášti šířky 37 mm, které jsou vhodné zejména na silnice či lehký terén – v něm ale nemají moc dobrou stabilitu a mají malý valivý odpor.
- Pro větší stabilitu při jízdě v terénu jsou vhodné pláště o šířce 42 mm.
- Chcete-li si užívat cyklistiku i například na lesních cestách a mít jistotu dobré stability, zvolte pláště o šířce 47 mm.
Materiál rámu ovlivní nejen hmotnost
Krosová kola jsou vyráběna s rámy z nejrůznějších materiálů, které ovlivňují nejen samotnou hmotnost kola, ale i jeho odolnost.
Typ rámu | Výhody | Nevýhody |
---|---|---|
Hliníkový rám |
|
|
Ocelový rám (dnes se používá spíše výjimečně) |
|
|
Karbonový rám |
|
|
Duralový rám |
|
|
Titanový rám |
|
|
Pro běžné příležitostné a spíše kratší jízdy vám skvěle poslouží krosové kolo s duralovým rámem. Plánujete-li však jezdit pravidelně a na delší trasy, pak zvolte kolo s lehkým karbonovým rámem, díky kterému bude cestování příjemnější, pohodlnější a méně náročné.
Odpružená vidlice pro maximální komfort
Jestliže plánujete na krosovém kole jezdit pouze na silnicích, vystačíte si s modelem s pevnou vidlicí, tyto modely jsou nejčastější. Pro jízdu v terénu však rozhodně zvolte provedení s odpruženou vidlicí, která vám zajistí maximální komfort na nezpevněných cestách.
Odpružená vidlice bývá většinou nabízena se vzduchovým odpružením, které se dá upravovat upuštěním či dopuštěním vzduchu, a to dokonce u některých modelů i během jízdy. Výjimečně se můžete setkat s pružinovými vidlicemi, které jsou ale náročné na údržbu, a proto se od nich hojně upouští.
Kvalitní brzdy se postarají o vaši bezpečnost
Při výběru jízdního kola byste pak rozhodně neměli opomenout ani kvalitu brzd. Ty potřebujete jak při jízdě na silnici, tak v terénu, a jsou to právě ony, které se postarají o vaši bezpečnost. Nejčastěji se setkáte se dvěma typy brzd:
- Bezpečnější variantu představují hydraulické kotoučové brzdy, které zabrzdí kdykoliv a kdekoliv – aniž by je ovlivnily klimatické podmínky či přítomnost vody (zabrzdíte i jen pomocí jednoho či dvou prstů). Jejich nevýhodou je však náročnější údržba a také vyšší cena.
- Běžnější variantou u krosových kol bez odpružené vidlice jsou klasické čelisťové V-brzdy označované také jako véčkové brzdy či V-brake. U nich probíhá brzdění tak, že gumová ploška tře o ráfek kola. Jsou nenáročné na údržbu a zároveň také výrazně levnější. Na co je však třeba dávat velký pozor, je kontakt brzd s vodou – pokud se do brzd dostane voda či jiná tekutina, jejich účinnost výrazně klesá.
Kotoučové brzdy
V-brzdy
Nezapomeňte na příslušenství
Jak už jsme zmínili na začátku, krosová kola se prodávají bez cyklopříslušenství. Při výběru kola proto doporučujeme pořídit si rovnou také blatníky, světla (pamatujte, že při jízdě po pozemních komunikacích musíte dodržovat povinnou výbavu dle vyhlášky!), stojánek či držák na kolo. Z hlediska bezpečnosti je vhodné pořídit i zvonek či klakson, na delší trasy pak oceníte nejrůznější brašny, a to jak na řídítka, tak brašny pod sedlo či brašny na nosiče. Velmi oblíbeným doplňkem je také držák na telefon – ten je vhodný zejména při jízdě podle cyklistické navigace.